fbpx

BYRÅN

Vi är som sagt en reklambyrå

Kärt barn har många namn brukar man säga, men vad är egentligen skillnaden på en PR Byrå, Reklambyrå och Marknadsbyrå? Jo, vad som skiljer är nämligen vilket fokus och tjänster som byrån väljar att fokusera på. Som traditionell byrå är vi först o främst lösningsorienterade. Oavsett vilket verksamhetsområde, tryckt media, digitala kampanjer, foto, film, content, profilering eller klient vi arbetar med sätts alltid kundens egna affär i centrum.

BYRÅN MITT I LINKÖPING

Okidokis kontor och studio finns centralt i Linköping i kreativa Skylten-området. Där finns, förutom oss, konstnärer, möbelformgivare, keramiker, modeskapare och konsert- och musikverksamhet. Natursköna Stångån och Linköping resecentrum är våra grannar!

En stor fördel med Okidoki är att vi har spetskompetens inom flera olika kommunikationsområden. Kompetensen finns inom bland annat webb, print, film, foto, 3D, copy, sociala medier för olika kanaler. Okidoki som reklam- och kommunikationsbyrå fokuserar ständigt på professionella lösningar inom de olika kommunikationsområdena.

VÅRA KUNDER

Profilen på våra kunder varierar men oavsett om det gäller konsumtionsvaror, tekniska produkter eller tjänster har vi erfarna medarbetare som snabbt sätter sig in kundernas verksamhet och behov. Våra kunder, som finns i Östergötland och på flera platser i Sverige, uppskattar vårt snabba och pragmatiska sätt att jobba.

De senaste åren har vi arbetat med hundratals digitala projekt från strategier och tekniska utmaningar till att skapa innehåll i sociala medier. Vardagsmat för oss är responsiva webblösningar, e-handel, sociala mediakampanjer, digitala annonser och nyhetsbrev. Vi har stora specialistkunskaper inom SEO (sökmotoroptimering) och annan optimering. Vi jobbar säkert, strukturerat och effektivt oavsett typ av produktion.

“Det bästa med Okidoki är att det går snabbt, blir rätt och att man alltid får ett trevligt bemötande. Att deras kaffe är bra är bara ett plus i kanten. =)”

Christoffer Antonsson
Kundansvarig, Ståthöga MA Teknik AB

Skillnaden mellan PR Byrå, Reklambyrå och Marknadsföringsbyrå

PR-byrå (Public Relations):

En PR-byrå fokuserar på att hantera och förbättra ett företags eller en individs offentliga image. Deras arbete innefattar medierelationer, pressmeddelanden, krishantering och att bygga relationer med journalister och andra opinionsbildare för att få positiv publicitet.

Reklambyrå:

En reklambyrå är inriktad på att skapa och genomföra reklamkampanjer för att marknadsföra produkter eller tjänster. Detta inkluderar utveckling av kreativa koncept, produktion av annonser (för TV, radio, tryck, online), samt medieplanering och inköp av annonsutrymme.

Marknadsföringsbyrå:

En marknadsföringsbyrå erbjuder en bredare tjänsteportfölj som täcker olika aspekter av marknadsföring, inklusive både PR och reklam. De hanterar strategisk planering, varumärkesbyggande, digital marknadsföring (SEO, SEM, sociala medier), och ofta också analys av marknadsdata för att optimera kampanjer.

DU STÅR INFÖR EN MARKNADSFÖRINGSRESA…

För varje företag utgör marknadsföringsresan en spännande och utmanande resa mot att etablera närvaro och nå uppsatta mål på marknaden. Liksom en resa kräver det en välplanerad rutt, en pålitlig guide och en uppsättning av delmål för att uppnå framgång. Vi på Okidoki Reklambyrå agerar som din erfarna och kreativa guide och hjälper till att definiera rutt och strategi för att nå målen.

Okidoki fungerar som den förtroendeingivande partnern som håller kursen rak och navigerar runt hinder som dyker upp längs vägen. Och framför allt ser till att deadlines hålls. Det är därför vi lite skämtsamt brukar kalla oss reklamvärldens motsvarighet till Ryan-Air.

Din nya byrå för PR och reklam

Som sagt, det skiljer sig en del på en PR Byrå, Reklambyrå och Marknadsbyrå. Som en producerande byrå inkluderar vårt dagliga arbete främst den krävande marknadsproduktionen som ett företag står för dag till dag. Genom kreativ innehållsproduktion skapar vi engagerande material, från pressmeddelanden och artiklar till sociala medier och blogginlägg, som attraherar och bygger långsiktiga relationer med era kunder. Och framför allt förbättrar företagets offentliga image. När det oväntade inträffar står vi vid er sida med snabba och effektiva kris-PR-lösningar för att skydda ert rykte.

Din lokala partner för kommunikation

Som byrå baserad i Linköping har vi en stark lokal förankring och god förståelse för den lokala marknaden. Samtidigt har vi erfarenhet och kompetens att arbeta med kunder på en global nivå. Oavsett om det handlar om mediehantering, kriskommunikation eller att skapa uppmärksamhet kring ditt varumärke, är vi här för att göra skillnad. Vi skapar kommunikationsstrategier som hjälper vi dig att bygga och stärka ditt varumärke.

Ett litet lokalt företag eller en stor internationell aktör spelar ingen roll, vi finns här som en komplett PR byrå för att hjälpa er nå ut med era budskap. Vi kombinerar det bästa av två världar – lokal närvaro och global räckvidd – för att erbjuda dig de bästa kommunikationslösningarna som ger resultat på lång sikt.

Krishantering

Låt oss utveckla beredskapsplaner för era sociala medier och och ge er verktygen att hantera kriser på ett sätt som minimerar skadan och bevarar förtroendet för ert varumärke.

Varumärkesbyggande

Okidoki Reklambyrå har en omfattande erfarenhet av att utveckla varumärken, logotyper och grafiska profiler som sticker ut. Vår process innefattar allt från skapande av grafiska manualer till praktiska tillämpningar och strategiska aktiviteter.

Våra tjänster

Så här vill vi jobba med dig

Vi vill veta mer!

Vi vill veta mer!

När vi startar samarbetet vill vi veta mer och få förståelse för företagets tjänster, produkter och värderingar. Vi vill veta mer om företagskulturen och medarbetares och kunders syn på ert företag. Stämmer den bild av verksamheten med den som förmedlas internt och ut mot marknaden? Analysen blir avstamp i det fortsatta strategi- och kommunikationsarbetet.

Vart ska vi?

Vart ska vi?

Tillsammans med kunden tar vi fram syfte, målsättning, fokusgrupp, mediakanaler och budskap. En aktivitetsplan utformas där Okidoki ger förslag på produktion och genomförande och ger förslag på de kanaler som ger bäst resultat. Genom att mäta, snabbt analysera webb- och kunddata kan vi finjustera planen och kanalerna för bästa möjliga resultat för kommunikation och affärer.

Hur gör vi?

Hur gör vi?

Marknadsaktiviteternas syfte är att komma i kontakt med nya och befintliga kunder, skapa förfrågningar och på så sätt öka försäljningen. Kontinuerlig aktivitet innebär närvaro hos kunden och att varumärket och produkter blir mer känt. Kom ihåg att upprepning ger effekt! Kontinuerlig, välprofilerad och repetetiv närvaro i medierna betyder allt. Med ett konsultavtal kan vi hjälpa dig löpande utan att pressa budget.

Blev det som tänkt?

Blev det som tänkt?

KPI, Key Performance Indicators, är exempel på webbaserade mätbara nyckeltal. De visar hur effektiva vi och våra kunder är på att nå uppsatta mål. Med “rätt” KPI kan utvecklingen av nyckeltalen följas och utvärderas. Kom ihåg att SEO-landningssidor, optimerad front- och backend ökar webbrankingen hos sökmotorer. Krångligt? Inga problem. Snacka med oss så tar vi fram vad som passar just er.

Med kompetens, engagemang och kunskap inom det mesta som rör marknadskommunikation tar vi tillsammans med våra kunder ut riktningen för en framgångsrik marknadsstrategi. Våra kunder litar på oss när vi föreslår de bästa kanalerna för att nå ut med erbjudanden. Vårt arbetsflöde kräver få underleverantörer och produktionen blir på så sätt snabb och kostnadseffektiv.